Producció 11

 

Messies (selecció)

En aquesta onzena producció, Art Vocal Ensemble s’endinsa en una de les obres mestres de la història de la música: el Messies, de Georg Friedrich Händel. Hem escollit, per a l’ocasió, una selecció de recitatius, àries i corals representatius de l’obra tot seguint l’ordre cronològic de la mateixa. Aquesta exposició dels temes musicals anirà acompanyada també d’una explicació parlada per tal de facilitar l’assimilació de l’obra a l’oient. Si bé es tracta d’un Messies en format reduït, comptarem amb un cor de cambra de 24 membres, quatre solistes vocals i un quartet de corda acompanyat d’orgue positiu.

El Messies és una obra que s’ha interpretat a Mallorca anualment des de fa poc més d’una dècada. Normalment en el marc de projectes participatius amb la presència d’un gran nombre de cantaires provinents d’arreu de l’illa. Art Vocal Ensemble pretén ara apropar l’essència d’una de les obres més significatives que es coneixen, a localitats de Mallorca on encara no ha estat mai interpretada, a través d’un format més reduït i més assequible, tant per al públic com per a promotors culturals.

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Va néixer a la localitat saxona de Halle (Alemanya) el 1685. Viatjà molt pel seu país, però va ser a Itàlia on va completar la seva formació, on es va instal·lar el 1706. Allà va conèixer i assimilar les músiques de Corelli, Scarlatti i Vivaldi. Després dels èxits de les seves primeres obres es traslladà a Londres el 1719. Allà va fundar l’Acadèmia Real de la Música i va triomfar plenament amb òperes italianes, però de rigor germànic: Juli Cèsar, per exemple.

Degut a la influència anglesa es va decantar cap al gènere musical de l’oratori, el qual, escrit en anglès, consisteix en una gran epopeia on es narra amb llenguatge grandiós i melodies elegants la Història Sagrada. S’intercalen grans i solemnes parts corals, i l’orquestra inclou, sobre la base de violins, tot tipus d’instruments. Les obres més conegudes són: Israel a Egipte, El Messies (1741), Judas Macabeu o Jeftè.

La seva obra es completa amb nombroses composicions instrumentals: concerts per a orgue i orquestra, que ell mateix interpretava davant del públic; concerts per tocar a l’aire lliure, com la seva Música Aquàtica, o la seva Música per a uns focs artificials.

Messies

El Messies de Händel és la primera obra de la història de la música occidental que no s’ha deixat mai d’interpretar des del dia de l’estrena a Dublín el dia 13 d’abril de 1742.

En la teologia cristiana, Messies vol dir el salvador del poble jueu, i per extensió de tota la humanitat. El Messies, anomenat Crist, està identificat amb la persona de Jesús, conegut pels seus seguidors com a Jesucrist. El Messies de Händel ha estat descrit com una explicació o comentari musical sobre el naixement, la passió, la resurrecció i l’ascensió de Jesucrist, començant per les promeses de Déu recollides pels profetes i acabant amb la glorificació de Crist al cel. Contrastant amb molts oratoris de Händel, els cantants d’El Messies no assumeixen rols dramàtics; no hi ha una veu narrativa que domini sobre la resta. En el llibret de Jennens la intenció no era dramatitzar la vida i el mestratge de Jesús, sinó subratllar el misteri devocional recollit a diferents parts de la Bíblia i altres escrits. Estructurat en tres parts, conceptualment és similar a una de les moltes òperes de Händel en tres actes, subdividides per Jennens en diferents escenes. Cada quadre és una col·lecció de números o moviments que segueixen l’estructura de recitatius, àries i cors. Hi ha dos fragments instrumentals (inici amb una obertura d’estil francès amb la Sinfony i una Pifa pastoral a la meitat de la part I).

PART I: La vinguda del Messies i el naixement són predits pels profetes de l’Antic Testament (números 2-7). L’aparició de l’àngel i l’anunciació als pastors sobre el naixement de Crist recollits segons paraules de l’Evangeli de sant Lluc (números 13-17). La darrera escena ens parla dels miracles de redempció a la Terra (números 18-21). PART II: Sacrifici i redempció, així com l’agonia a la creu (números 22-30). La seva mort com a sacrifici. El pas per l’infern i la seva resurrecció (números 31-32).

L’ascensió de Crist (número 33). Déu revela que Jesús és el seu Fill (números 34-35). El món i els seus governants rebutgen els Evangelis (moviment 40-41). El triomf de Déu en el clímax final d’aquesta part: “Hallelujah!” (moviments 42-44).

PART III: Comença amb la promesa de la redempció, seguit de la predicció del judici final (anunciat per la trompeta) i la resurrecció general (números 45-48). L’obra es clou amb la victòria del bé sobre el pecat i la mort (números 49-52) i l’aclamació i glorificació de Crist com el Messies. “Amen” com a reconeixement i confirmació de tot el que anteriorment s’ha escoltat (número 53).

 

PROGRAMA

PART I

Sinfonia (instrumental)

Comfort ye my people (tenor)

Every valley shall be exalted (tenor)

And the glory of the Lord (cor)

Thus saith the Lord of hosts (baix)

But who may abide the day of His coming (alt)

And he shall purify the sons of Levi (cor)

For behold, darkness shall cover the earth (baix)

The people that walked in darkness have seen a great light (baix)

For unto us a child is born (cor)

Glory to God in the highest (cor)

Rejoice greatly, O daughter of Zion (soprano)

PART II

He was despised and rejected of men (alt)

Surely he hath borne our griefs and carried our sorrows (cor)

And with his stripes we are healed (cor)

Unto which of the angels (tenor)

The Lord gave the word (cor)

How beautiful are the feet (soprano)

Why do the nations so furiously rage together (baix)

 Hallelujah (cor)

PART III

Since by man came death (chorus)

Behold, I tell you a mystery (baix)

The trumpet shall sound (baix)

Worthy is the Lamb (cor)

Amen (cor)

 

Anne Leohold (soprano)

Ariadna Vila (contratenor)

Guillem Grimalt (tenor)

Elías Benito-Arranz (baríton)

Cor ART VOCAL ENSEMBLE

Quartet JOHANNES PALASCHKO i orgue

Director: Llorenç Gelabert