Producció 19


Gènere: Simfònic coral, amb solistes, cor i orquestra
Art Vocal Ensemble presenta, en aquesta dinovena producció, un programa integral de música barroca. S’interpretarà la Simfonia a 4 per a cordes i baix continu, de Tomasso Albinoni (1671-1751), i dues obres icòniques d’aquest període artístic en format simfònic coral: Te Deum, de Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), i  Gloria, d’Antonio Vivaldi (1678-1741). Comptarem, per a l’ocasió, amb prop de quaranta músics damunt l’escenari, integrants de les agrupacions estables d’Art Vocal Ensemble, cor i orquestra, a més a més de cinc solistes vocals de la nostra terra i de reconeguda trajectòria. Val a dir, que l’obra de Charpentier romangué en l’oblit a l’Arxiu Nacional de França fins ben entrat el segle XX. Fou el musicòleg belga Carl de Nys, col·laborador a la ràdio i televisió francesa, qui casualment descobrí el seu llegat. Poc després, l’any 1954, el preludi del seu Te Deum fou escollit per la Unió Europea de Radiodifusió per a ser utilitzat com a sintonia de les connexions entre les diferents cadenes de televisió europees associades, esdevenint una melodia immensament popular a partir de l’any 1956 arrel del certamen anual de música conegut com a Festival d'Eurovisió. Si bé el preludi, per la seva repercussió internacional, obrirà el concert de forma esplendorosa, escau posar en valor la globalitat de l’obra, poc interpretada, i per tant menys coneguda pel gran públic, emperò d’una bellesa sublim. Ben diferent és el cas del Gloria (RV 589) d’Antonio Vivaldi, que essent una de les obres en format simfònic coral més interpretades i conegudes de l’autor venecià, per la seva grandiloqüència i amplitud sonora mai deixa indiferent a l’oient. En lloc de ser concebut com una part de la missa en llatí, el Glòria és un treball independent, una composició cíclica d'un disseny ampli de dotze moviments. Estilísticament, és molt semblant a una missa de concert. Els oboès i les trompetes imparteixen una esplendor festiu als moviments externs, complementats pels altres en què els solistes o el cor agafen el protagonisme. En definitiva, una producció que ofereix un repertori per a gaudir de valent de la magnitud de la música barroca, en la seva màxima expressió i en format simfònic coral. Desitgem que ho gaudiu!

 

PROGRAMA

 

SIMFONIA A 4 per a cordes i baix continu T. Albinoni
 

GLORIA (RV 589) per a solistes cor i orquestra A. Vivaldi
Gloria in excelsis Deo
Et in terra pax
Laudamus te
Gratias agimus tibi
Propter magnam gloriam
Domine Deus
Domine, Fili unigenite
Domine Deus, Agnus Dei
Qui tollis peccata mundi
Qui sedes ad dexteram Patris
Quoniam tu solus sanctus
Cum Sancto Spiritu

 

TE DEUM (H 146) per a solistes, cor i orquestra M. A. Charpentier
Prélude
Te Deum laudamus
Te aeternum Patrem
Pleni sunt coeli et terra
Te per orbem terrarum
Tu devicto mortis aculeo
Te ergo quaesumus
Aeterna fac sum Sanctis tuis
Dignare, Domine
Fiat misericordia tua
In te, Domine, speravi

 

SOLISTES

Margarita Rodríguez (soprano)
Natàlia Salom (soprano)
Marisa Roca (mezzosoprano)
Roger Berenguer (tenor)
Gabriel Mas (baríton)

 

ART VOCAL ENSEMBLE, COR

Magdalena Borràs, Teresa Oliver, María José Pérez, Cruz Fernández, Àngela Puig,
Gabriela Vázquez, Helena Pons, Humbelina Balaguer, Susanna Escobar, Rose-Marie
Iglesias, Sabela Oliver, Aina Cifre, Antoni Ballester, Miguel Ángel Heredia, Pep
Ferrer, Nicodemus Okoye, Francesc Ribas, Néstor Rodríguez Antoni Gomila, David

Llecha, Xavier Pujadas, Nicolau Serra, José F. Ruiz

 

ART VOCAL ENSEMBLE, ORQUESTRA DE CAMBRA
Ricardo Duato (concertino), Margalida Gual (violí II), Fernando Villegas (viola),
Joana Gual (violoncel), Xisco Aguiló (contrabaix), Marta Ambrós (orgue), Samuel

García (trompeta), Joan Rodríguez (oboè I),
Katherine Quinzeno (oboè II), Nico Amengual (timbales)

Llorenç Gelabert Gual, director musical

La vida sense música seria un error (F. Nietzche).

Juan Oliva Fotògraf