Producció 7

 

Johann Michael Haydn

Va néixer a la localitat austríaca de Rohrau, prop de la frontera amb Hongria, l’any 1737. Si bé la seva figura s’ha mantingut a l’ombra de la del seu germà major Joseph, el llegat musical de Johann Michael abasta un ampli catàleg de composicions d’indubtable qualitat i amb una marcada empremta personal. De fet, Joseph considerava que la qualitat de les obres religioses del seu germà era superior a la seva. Ambdós desenvoluparen el seu talent musical participant al cor de nins cantors de la catedral de Sant Esteve a Viena, del qual n’era mestre de capella aleshores Georg Reutter, director d’orquestra i compositor austríac. Fou el mateix Reutter qui posà aleshores en valor el talent de Michael per sobre del de Joseph.

Poc després d'abandonar l’agrupació de Sant Esteve, Michael va ser nomenat mestre de capella a Nagyvárad (Oradea, Romania) i més tard, l’any 1762, a Salzburg, on hi romagué durant quaranta-tres anys. Allà conegué a Wolfang Amadeus Mozart, qui reconegué el talent i qualitat de la seva obra. Fou també mestre de figures reconegudes com Carl Maria von Weber o Anton Diabelli.

Fou un compositor prolífic, amb un llegat de prop de nou-centes obres. Destaquem, pel que fa a música instrumental, les seves simfonies, concerts, serenates, ballets, col·leccions de dances, marxes, a més de tot un seguit de composicions per a petit grup de cambra. No deixà de banda altres gèneres com la cantata, el singspiel o l’òpera, a més d’escriure un gran nombre de cançons. Amb tot, l’obra sacra és la més destacable i representativa dins el llegat de Johann Michael Haydn, amb prop de quatre centes obres, que inclouen misses, motets, oratoris, cantates o antifones.

 

Missa in Honorem Sanctae Ursulae

De les prop de cinquanta misses que va escriure, la Missa in honorem Sanctae Ursula destaca tant per la influència “festiva” mozartiana com pel segell melòdic del propi Haydn. Enllestida l’agost del 1793 es tracta d’una obra amb un caràcter marcadament melòdic, destacant també la unitat del material motívic i l'equilibri harmoniós entre les seccions. Aquest treball, que inclou dues trompetes i timbals, pertany a la categoria de Missa Solemnis. Haydn dedicà aquesta composició a la monja benedictina, Sebastiana Oswald, que pertanyia a l’abadia de Frauenchiemsee. Per aquest motiu l’obra es coneix popularment com a Chiemsee-Messe.

Parts de l’obra:

Kyrie poco Adagio

Gloria Allegro

Credo Allegro

—Et incarnatus est

—Et resurrexit Vivace assai

Sanctus Adagietto

—Pleni sunt coeli Allegro

Benedictus Allegro moderato

—Hosanna

Agnus Dei Andante mà Comodo

—Dona nobis pacem Allegro molto

Solistes:

Irene Mas, soprano

Waltraud Mucher, contralt

Jaume Roca, tenor

Miquel Company, baríton

Agrupacions:

Quinta Justa (director: Toni Borràs)

Orquestra Johannes Palaschko

Art Vocal Ensemble

 

Director musical:

Llorenç Gelabert, director